Pont: ştirile utilitare
Dacă un şef vrea să-ţi facă zile fripte pentru că ai ratat o ştire, fii sigur că-i e foarte la îndemână. E un procedeu destul de simplu. Să zicem că lucrezi la un ziar. Dimineaţa, şeful se uită pe ziarele concurente şi caută ştiri pe care ziarul vostru nu le are. Fii liniştit, va găsi :) Vine la tine şi “te execută” (ăsta e scenariul optimist, în care nu te face de râs în şedinţe).
Iar un şef deştept va începe “vânătoarea” cu ştirile utilitare. Se scumpeşte ceva sau se ieftineşte; mâine va fi caniculă sau furtună; leul pierde teren la cursul de schimb; s-a câştigat la Loto; e un drum blocat etc. Îşi doreşte publicul să afle lucrurile astea de la jurnalişti? Nu cred că încape îndoială. Toate sunt ştiri utilitare, cu un impact puternic pentru public, datorită consecinţelor. E o regulă simplă: ne interesează tot ceea ce ne afectează.
Pe bună dreptate, nu vei avea cum să-l contrazici. Dacă ai ratat o ştire de-asta, fă-te mic şi-aşteaptă să treacă furtuna.
Să vă spun şi de ce am ales să scriu despre asta. Pentru că unii jurnalişti tind să subestimeze importanţa acestor ştiri, pentru că nu aduc faimă, nu-i fac vedete. E mai atractiv să alergi să faci editoriale, comentarii, interviuri, anchete, reportaje, decât să alergi după ştiri utilitare. Cu toate astea, ştirile utilitare n-au voie să lipsească dintr-o publicaţie cotidiană, fie ea tabloid sau quality. Din oricare dintre cele două bărci ai vâsli, ştirile utilitare nu te fac vedetă, dar îţi confirmă că ţi-ai făcut bine treaba de jurnalist.