Cum să-ţi omori ediţia tipărită cu site-ul
Atunci când pui gratuit pe site ediţia print a ziarului/ revistei, chiar în seara de dinaintea apariţiei pe piaţă, e amuzant să te miri că îţi scad vânzările în print. Oricare ar fi strategia, cred că e împotriva logicii comerciale să oferi o alternativă gratuită la un produs pe care îţi propui să-l vinzi.
Taxarea conţinutului din print şi atunci când e accesat pe web
Nu sunt neapărat un fan al ideii de a taxa ştirile pe net. Nu pe cele pe care le are toată lumea. Însă mi se pare normal să taxezi conţinutul valoros: exclusivităţile, analizele pertinente, anchetele adevărate (nu prefabricatele), reportajele, profilurile, comentariile valoroase, voci ale personalităţilor şi ale experţilor, infografiile. Pe scurt, cam tot ce ar trebui să conţină un ziar sau o revistă de calitate. Discuţia devine mai complicată dacă nu prea ai ce să taxezi…
Renunţarea la ediţia print
Aş putea înţelege oferirea gratuită a conţinutului print pe web dacă ea ar face parte dintr-o strategie. Şi anume încercarea de a-ţi muta audienţa din print pe web, ceea ce ar duce, într-un final, către renunţarea la ediţia print.
Dacă totuşi scopul nu este mutarea audienţei pe web, ci folosirea complementară a celor două canale, atunci e sinucigaş să dai acelaşi conţinut din print şi pe web.
În ceea ce mă priveşte, nu sunt un fan al migrării printului către web. Am mai spus-o, puterea unui grup media nu stă într-un canal, ci în conţinut (integrat inteligent).
Conţinut diferit în ediţia web faţă de ediţia print
Când spun conţinut diferit, mă refer la zona gratuită a site-ului. Din punctul meu de vedere, ştirile cred că ar trebui să fie oferite gratuit pe site. Totodată, cum am mai spus-o, nu mai văd rostul lor în ziare (exceptând exclusivităţile). Pentru că viaţa unei ştiri e foarte scurtă. O toacă televiziunile până apari tu mâine cu ea în print. Aşa că site-ul este zona unde poţi fi competitiv. În print, vii cu analiză – implicaţii – investigaţie – reportaj – profil – comentariu.
Un mix foarte bun cred că ar fi:
– folosirea site-ului pentru a livra ştiri gratuit (pentru că ştirile le poţi găsi gratuit în multe locuri);
– conţinutul premium să nu poată fi citit decît pe bani în ambele părţi (site-print).
În momentul de faţă, cred că, în România, Gazeta Sporturilor se apropie cel mai bine de acest mix.
PS: Poate că mă înşel. Dar mi se pare destul de păcătoasă strategia de a câştiga bani din reclamă şi nu din conţinut. Poate că sunt prea idealist, dar mi-aş dori să apuc vremea când publicul va plăti preţul corect pentru conţinut (fără reclame), iar publicaţiile vor oferi calitate, nu volum.
Care continut? Totul este 90% AMBALAJ si un chinuit de 10% CONTINUT. In orice domeniu, din pacate, nu doar in jurnalism. Ne sinucidem zilnic. Strategii de vanzare, strategii de cum sa atragi cat mai multi clienti/cumparatori, totul e cantitate si ambalaj sclipitor, in interiorul cutiei e aproape gol.
Ar fi bine ca toate ziarele sa se citeasca pe internet ca si asa toata lumea sta cu telefonul in brate pe facebook, ce atata hartie consumata… sa fim odata eco :D
Multe reviste/site-uri fac greseala asta de a publica un articole in mediul online si a 2a zi in print si cu aceasta ocazie le scade reach-ul
Sunt putini cei care cauta continut de calitate, si sunt si mai putini care sunt dispusi sa plateasca pentru el. Dar este o nisa. In general e mult mai simplu sa faci bani din reclame, si mai rapid. Ca sa poti sa ceri bani pentru un anumit continut de calitate, trebuie sa fi cunoscut, sa fidelizezi audienta, e mai complicat.